Home Gazdaság Jön a vagyonadó és a nagyobb terhet jelentő, egyszerűbb kata

Jön a vagyonadó és a nagyobb terhet jelentő, egyszerűbb kata

by Tihamer
0 comments
Jön a vagyonadó és a nagyobb terhet jelentő, egyszerűbb kata

Magyar Péter bejelentette: jön a vagyonadó és az átalakított kata

A kormány döntött a vagyonadó bevezetéséről, a kisadózó vállalkozások tételes adójának kibővítéséről és számottevő emeléséről, valamint a sportolóknak járó adókedvezmények megszüntetéséről – jelentette be Magyar Péter miniszterelnök a Facebook-oldalán.

A hétvégi kormányülésen elfogadott adótörvény-javaslatokat hamarosan társadalmi egyeztetésre bocsátják.

2027-től vagyonadó

A vagyonadót 2027 januárjában vezetik be: az egymilliárd forint feletti vagyonokra évi egy százalékos, a százmilliárd forint feletti vagyonrészekre pedig 1,5 százalékos adót vetnek ki. Ez a legfrissebb gazdaglisták szerint harminc-harmincöt magyar milliárdost érinthet.

Az adó alapjába tartozik az ingatlan, a pénzügyi befektetés, a vagyonkezelőknél lévő vagyon idehaza és külföldön egyaránt, illetve a cégek is. A hitelek levonhatók lesznek az adóalapból. Mind a cégek, mind az ingatlanok értékelésekor a valós piaci értéket veszik figyelembe – közölte a miniszterelnök. Szakértők szerint épp ez lesz a legnehezebb feladat, nem is annyira az ingatlanok, hanem a vállalkozások értékének meghatározása.

A vagyonadót évente egyszer, önbevallás alapján kell fizetniük az érintetteknek, első alkalommal a 2026. december 31-i vagyonérték alapján kiszámított adót 2027 augusztus végéig. Bevallást csak azon magánszemélyeknek kell készíteniük, akiknek a személyes vagyona meghaladja az egymilliárd forintot.

A vagyonadó a Tisza Párt egyik fontos választási ígérete volt. A legfrissebb becslések szerint évi 100–200 milliárd forintos adóbevétel várható, ám számos szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy mivel a vagyonadó más országokban nem nagyon működik, a milliárdosok természetes reakciója lesz vagyonuk mobilizálható részének külföldre vitele.

Egyszerűbb, de 100 ezer forintra emelt kata

A kormány a kata egyszerűsítéséről is döntött. A cél, hogy a jelenleginél sokkal több kisvállalkozás és egyéni vállalkozó vehesse igénybe ezt az egyszerű adózási formát. A várakozások szerint több mint százezer cég és egyéni vállalkozó választhatja a katát a mostani 140–150 ezer kisadózó mellett. A 2022-es szigorítások előtt mintegy 450 ezer kis cég adózott a kata szabályai szerint.

Újra katázhatnak a nyugdíjasok, az egyetemisták és a mellékállású vállalkozók is – jelentette be a miniszterelnök. A katások újra számlázhatnak majd cégeknek is, ahogy ez 2022 előtt működött.

Az új rendszerben a főállású vállalkozók tételes adója 100 ezer forint lesz a jelenlegi 50 ezer forinttal szemben. Az emelés jelentős, de az adó összege évek óta változatlan, ráadásul a kormány célja, hogy a katát fizető adózók is részesüljenek társadalombiztosítási ellátásban, vagyis jogosultak legyenek egészségügyi ellátásra és nyugdíjra is. Átmeneti szabályként azon vállalkozók esetében, akik csak magánszemélyeknek számláznak, 2027-ben még csak havi 75 ezer forint adót kell fizetniük.

A mellékállású vállalkozók havi 50 ezer forintos adót fizetnek a továbbiakban. Céges számlázás esetén 15 százalékos plusz adót kell fizetni, de a már befizetett kata levonható lesz belőle, így ténylegesen az évi 8 millió forint feletti céges bevétel után kell a 15 százalékos adót megfizetni a főállású vállalkozóknak. Az éves bevételi határt a jelenlegi 18 millió forintról 22 millió forintra emelik – a katát azon vállalkozók választhatják, akiknek az éves bevétele ezt az összeget nem éri el.

Vége a sportolók adókedvezményének

Költségvetési szempontból apróság, de a közteherviselés szempontjából fontos lépés az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás átszabása. Az ekho-t művészek, sportolók és újságírók vehetik igénybe évi 60 millió forintig, de a sportolók akár 500 millió forint éves bevétel után is adózhattak az ekhóval. Ezt szünteti meg a kormány – jelentette be a miniszterelnök. A hivatásos sportolókra is az évi 60 millió forintos határ fog vonatkozni, ami indokolatlan kivétel volt az adórendszerben.

A miniszterelnök szerint a döntésekből látszik, hogy a kormány egy egyszerűbb, tisztességes adórendszert akar kialakítani, ahol kevesebb kivétel lesz.

You may also like

Leave a Comment